set up 4 - Künstlerbücher in Theorie und Praxis

2017

[english version below]

Editorial

setup4 widmet sich in seiner dritten Ausgabe den besonderen Phänomenen des Künstlerbuchs. Der Blick aus unterschiedlichen Perspektiven auf das Künstlerbuch soll dazu beitragen, dieses in seiner ganzen Vielfältigkeit zu thematisieren. Bei den Textbeiträgen handelt es sich insbesondere um Vorträge von zwei Panels auf Tagungen bzw. Symposien in New York City und Berlin. In diesem Sinne stellt diese Ausgabe von setup4 nicht nur eine Dokumentation dieser beiden Panels dar, sondern wird auch gemeinsam von Anne Thurmann-Jajes, Zentrum für Künstlerpublikationen in der Weserburg, und Tony White, Metropolitan Museum of Art, herausgegeben.

Die beiden ersten Texte bilden eine Art Einführung in die thematische Auseinandersetzung mit dem Künstlerbuch. Während Anne Thurmann-Jajes in ihrem Text The Artist Book as a ‘Performative’ Act eine besondere Charakteristik des Künstlerbuches, die Performativität, umfassend untersucht, stellt Annette Gilbert unter dem Titel The Gomringer Variant eine spezielle Spielart in der Ausgestaltung von Künstlerbüchern vor, die konkrete Poesie. Auf der Basis der konkreten Poesie schuf Eugen Gomringer in den 1950er Jahren nicht nur eines der ersten Künstlerbücher überhaupt, sondern er veröffentlichte bis heute auch zahlreiche Werke in Kooperation mit anderen Künstlerinnen und Künstlern.

Die nächsten vier Texte dokumentieren das Panel Furthering the Critical Dialog: Ed Ruscha’s Twenty Six Gasoline Stations & Every Building on the Sunset Strip (Konzept und Federführung: Tony White) auf der Contemporary Artists‘ Book Conference (CABC) am 17. September 2016 im MoMA PS1 in New York City während der New York Art Book Fair. Tony White stellt in seinem Text Furthering the Critical Dialog die Konzeption des Panels und seine Geschichte vor. Thema des Panels waren 2016 die Bücher Twenty Six Gasoline Stations und Every Building on the Sunset Strip von Ed Ruscha. Russet Ledermann bespricht in ihrem Text In the Shadow of Ed Ruscha die beiden Bücher Ruscha’s im Kontext des Fotobuches und in Bezug auf Fotobücher von Yoshikazu Suzuki und Eugène Atget. Unter dem Titel That Was Then, This Is Now legt Ian McDermott die strukturelle Logik hinter den Büchern von Ruscha dar. Er verortet diese im Kontext des Mappings und der urbanen Situation von Los Angeles. Anne Thurmann-Jajes zeigt in ihrem Text Ed Ruscha and His Significance for the Development of the Artist’s Book die Bedeutung der Künstlerbücher von Ed Ruscha auf, die maßgeblich zur Kanonisierung, weiteren Entwicklung und Etablierung des Künstlerbuches beigetragen haben.

Der letzte Teil dieser Ausgabe von setup4 umfasst vier Vortragstexte des Panels Blueprint: Collecting Artists‘ Books? (Konzept und Federführung: Anne Thurmann-Jajes) am 12. Juni 2016 während der Künstlerbuchmesse Miss Read in der Akademie der Künste in Berlin. Dabei wird das Sammeln von Künstlerbüchern aus der Perspektive eines Archivs und Kunstmuseums, einer Kunst- und Museumsbibliothek, eines Museums für angewandte Kunst und einer Staatsbibliothek betrachtet. Während Anne Thurmann-Jajes in ihrem Text Über das Sammeln das Sammeln von Künstlerbüchern an sich thematisiert, beleuchtet Tony White die Erwerbungsprozesse und Strategien zum Aufbau und zur Erweiterung von Sammlungen aus der Perspektive einer wissenschaftlichen Kunst- und Museumsbibliothek. Eva Linhart zeigt am Beispiel des Museums angewandte Kunst in Frankfurt am Main, wie Künstlerbücher in einen größeren Sammlungskontext von einerseits Buchkunst und Grafik und andererseits Kunsthandwerk, Kunstgewerbe und Design eingebunden sind. Béatrice Hernad beschreibt die Künstlerbuch Sammlung der Bayerischen Staatsbibliothek München im Zusammenhang der Handschriften und alten Drucke, aber auch in Bezug zum Gesamtbestand einer Bibliothek. Dabei steht das Künstlerbuch im Kontext einer Jahrtausende alten Geschichte des Buches von der Antike bis heute.

In der Rubrik Künstlerporträts bespricht und analysiert Wolfgang Schlott unter dem Titel Mediale Kollisionen das Künstler- und Ausstellungsbuch Tristium Rabi von Karel Trinkewitz in Verbindung mit seinen künstlerischen Objekten bzw. Visuellen Gedichten.

Katrin von Maltzahn berichtet von dem Lehr- und Ausstellungsprojekt Artists as Independent Publishers zum Thema Künstlerbuch und Publizieren als künstlerische Praxis, einem Kooperationsprojekt der Hochschule für Künste Bremen mit der Universität für Angewandte Kunst Wien, dem Royal College London, der Bergen Academie of Art and Design, dem Royal Institute of Art Stockholm sowie dem Zentrum für Künstlerpublikationen in Bremen.

Als Rezensionen hat Peter Sämann die Ausstellung Boekie Woekie 30 years, books – and more – by artists im Living Art Museum in Reykjavik, Island, die online-Ausstellung Artists Books and Africa des Smithsonian National Museum of African Art in Washington D.C, USA und die Ausstellung Concept and Idea in Art im Kunstraum Alexander Bürkle in Freiburg besprochen.

 

Wir danken allen Autorinnen und Autoren sowie allen, die an dieser Ausgabe von setup4 mitgewirkt sowie Bild- und Informationsmaterial zur Verfügung gestellt haben.


Tony White
Florence and Herbert Irving Associate Chief Librarian
Thomas J. Watson Library, Metropolitan Museum of Art, New York City

Anne Thurmann-Jajes
Leiterin des Zentrums für Künstlerpublikationen in der Weserburg, Bremen

 

 

set up 4 - Artists’ Books in Theory and Practice

2017

 

Editorial

The third edition of setup4 is devoted to the special phenomena of the artist’s book. To address this artistic medium in all its diversity, we have undertaken to offer a range different perspectives. Many of the text contributions are lectures given at a conference and a symposium in New York City and Berlin, respectively. This edition of setup4 thus not only represents a documentation of the two events, but is also the result of an international collaboration: between Anne Thurmann-Jajes of the Centre for Artists’ Publications at the Weserburg, and Tony White of the Metropolitan Museum of Art – the book’s two editors.

The first two texts form a kind of introduction to the thematic exploration of the artist’s book. Whereas Anne Thurmann Jajes delves into a special characteristic of the artist’s book – performativity – in her text The Artist Book as a ‘Performative’ Act, Annette Gilbert’s contribution entitled The Gomringer Variant introduces concrete poetry as one of the genres that have developed in the design of artists’ books. It was on the basis of concrete poetry that, in the 1950s, Eugen Gomringer created one of the very first artist’s books in history; since that time, he has gone on to publish numerous works in cooperation with other artists.

The following four texts document the conference-panel on Furthering the Critical Dialogue: Ed Ruscha’s Twenty Six Gasoline Stations & Every Building on the Sunset Strip (concept and direction: Tony White) presented at the Contemporary Artists’ Book Conference (CABC) on 17 September 2016 at MoMA PS1 in New York City during the New York Art Book Fair. In his text Furthering the Critical Dialogue, Tony White introduces the panel´s concept and history. In 2016, the panel took two books by Ed Ruscha as its main topic: Twenty Six Gasoline Stations and Every Building on the Sunset Strip. Russet Ledermann’s text In the Shadow of Ed Ruscha places the two books in the context of the photo book and relates them specifically to photo books by Yoshikazu Suzuki and Eugène Atget. In an essay titled That Was Then, This Is Now, author Ian McDermott sheds light on the structural logic behind Ruscha’s books and their relationship to mapping and the urban situation in Los Angeles. Anne Thurmann-Jajes’s text Ed Ruscha and His Significance for the Development of the Artist’s Book goes into the general significance of Ed Ruscha’s artist’s books, which contributed decisively to the canonization, further development and establishment of the artist’s book.

The next section of this edition of setup4 features four lectures given in the framework of the symposium Blueprint: Collecting Artists’ Books? (concept and direction: Anne Thurmann-Jajes) taking place on 12 June 2016 during “Miss Read”, the artists’ book fair at the Academy of Arts in Berlin. These contributions reflect on the collecting of artists’ books from the perspective of an archive and art museum, an art and museum library, a museum of applied art, and a state library. Whereas Anne Thurmann-Jajes looks into the collecting of artists’ books as such in her text Über das Sammeln, Tony White provides insights into acquisition processes and strategies for the establishment and expansion of collections from the perspective of a scholarly art and museum library. Eva Linhart cites the Museum angewandte Kunst in Frankfurt am Main as an example of the place artists’ books can occupy in a larger collection context encompassing book art and graphics on the one hand, and handicrafts, applied art and design on the other. Béatrice Hernad describes the artists’ book collection of the Bavarian State Library in Munich in connection with manuscripts and old prints, but also in relation to the library’s overall holdings. Here the artist’s book is considered in the context of the millennia-old history of the book from antiquity to the present.

In the category of artists’ portraits, Wolfgang Schlott’s text Mediale Kollisionen discusses and analyses the artist’s and exhibition book Tristium Rabi by Karel Trinkewitz in relation to his artistic objects and visual poems.

Katrin von Maltzahn gives insights into the teaching and exhibition project Artists as Independent Publishers on the subject Künstlerbuch und Publizieren als künstlerische Praxis, a cooperative project of the Bremen University of the Arts with the University of Applied Arts Vienna, the Royal College London, the Bergen Academy of Art and Design, the Royal Institute of Art Stockholm, and the Centre for Artists’ Publications in Bremen.

Finally, Peter Sämann reviews the exhibition Boekie Woekie: 30 Years, Books – And More – By Artists at the Living Art Museum in Reykjavik, Iceland; the online exhibition Artists Books and Africa presented by the Smithsonian National Museum of African Art in Washington D.C., USA; and the exhibition Concept and Idea in Art at the Kunstraum Alexander Bürkle in Freiburg.

 

We thank all of the authors as well as all persons who provided image and information material or were otherwise involved in the realization of this edition of setup4.

Tony White
Florence and Herbert Irving Associate Chief Librarian

Thomas J. Watson Library, Metropolitan Museum of Art, New York City

Anne Thurmann-Jajes
Director of the Centre for Artist´s Publications, Weserburg, Bremen